Kunnen verhalen het poetsgedrag van kinderen verbeteren?

11 oktober 2017

Foto van Kunnen verhalen het poetsgedrag van kinderen verbeteren?

Traditionele poetsinstructies en goedbedoelde adviezen van de tandarts of ouders zijn lang niet altijd effectief als het gaat om het voorkomen van gaatjes en tandbederf. Preventiespecialist Marnix Hoppener en communicatie- en informatiewetenschapper Enny Das van de Radboud Universiteit gaan vanaf deze maand onderzoek doen naar een andere manier om het poetsgedrag te verbeteren: verhalen.
 
Of kinderen wel of geen gaatjes en tandbederf krijgen, hangt voor een groot deel af van hun poetsgedrag. Maar hoe krijg en houd je kinderen goed aan het poetsen?  ‘Ons onderzoek houdt zich bezig met de vraag of een speelsere, minder directieve benadering kan bijdragen aan een betere mondhygiëne bij kinderen’, zegt Enny Das van de Radboud Universiteit.

Bang maken helpt niet
Das is gespecialiseerd in onderzoek naar effecten van gezondheidsvoorlichting. ‘Eerder onderzoek suggereert dat bangmakerij – je moet poetsen anders krijg je gaatjes- níet helpt om gedrag te veranderen. We gaan nu bekijken wat het effect is van een benadering die uitgaat van entertainment education, dus het brengen van een boodschap op een entertainende manier.’ Das en Hoppener gebruiken daarvoor een grappig verhaaltje over het aapje Johnny Joker en vergelijken het effect van dat verhaaltje met het effect van traditionele voorlichting.
 
Projectleider Marnix Hoppener is medebedenker van Johnny Joker en initiator van het project. Het project is een samenwerking met het Centrum voor Tandzorg in Rosmalen en kindertandarts Gert Stel. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door het CZ Fonds. De eerste resultaten worden rond de zomer van 2018 verwacht.
 
Meer informatie