Klacht indienen over je tandarts, orthodontist of tandprotheticus

Heb je een klacht over je tandarts, orthodontist of tandprotheticus en komen jullie er samen niet uit? Dan kun je gebruikmaken van de KNMT Klachtenservice of de ONT Klachtenservice.

Alle tandartsen, tandartsspecialisten en tandprothetici zijn wettelijk verplicht een klachtenregeling te hebben. De meeste tandartsen en tandartsspecialisten maken hiervoor gebruik van de KNMT Klachtenservice en tandprothetici maken hiervoor gebruik van de ONT Klachtenservice. 

Hoe werkt de KNMT Klachtenservice?

  • Jij dient jouw klacht in via het klachtenformulier;
  • De klachtenfunctionaris neemt als eerste contact met je op;
  • De klachtenfunctionaris helpt je bij het formuleren van je klacht;
  • De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen jou en de tandarts;
  • De klachtenfunctionaris staat je met raad en daad bij in het hele proces;
  • Meestal lukt het dan om de klacht op te lossen! 

Als je een klacht indient bij de KNMT Klachtenservice dan gaat een klachtenfunctionaris bemiddelen tussen jou en je behandelaar om tot een goede oplossing te komen. Meestal lukt dat! 

De inzet van een klachtenfunctionaris is gratis.

De KNMT Klachtenservice is goedgekeurd door de Consumentenbond.

Hoe kan ik een klacht indienen bij de KNMT Klachtenservice?

Heb je gecheckt of jouw tandarts is aangesloten bij de KNMT Klachtenservice, bijvoorbeeld door contact op te nemen met het Tandheelkundig Informatie Punt? Als dit het geval is, kan je hier je klacht over jouw tandarts indienen: 

Klacht indienen bij de KNMT Klachtenservice

Hoe kan ik een klacht indienen bij de ONT Klachtenservice?

Wil je weten of jouw tandprotheticus is aangesloten bij de klachtenservice van de Organisatie van Nederlandse Tandprothetici (ONT), doe dan eerst de check. Ook dan kun je met je vragen altijd eerst terecht bij het Tandheelkundig Informatie Punt. Als je tandprotheticus aangesloten is kun je hieronder je klacht indienen.

Klacht indienen bij de ONT Klachtenservice

Betrouwbare en onafhankelijke informatie

Een TIP-medewerker neemt jouw klacht niet in behandeling en bemiddelt niet tussen jou en jouw mondzorgverlener, maar vertelt je duidelijk wat je het beste kunt doen om samen met je behandelaar tot een oplossing te komen. Door contact op te nemen met het TIP heb je dus geen bemiddelingsaanvraag ingediend. Komen jullie er niet uit, dan kun je een aanvraag voor klachtenbemiddeling indienen. 

Wat als de klacht niet wordt opgelost via de KNMT Klachtenservice?

De meeste klachten worden opgelost via de KNMT Klachtenservice. Maar als dat toch niet lukt, kun je na de klachtenprocedure nog naar de Geschilleninstantie Mondzorg stappen.

Bron: KNMT

Allesoverhetgebit.nl is een initiatief van
KNMT