Klacht over je tandarts, orthodontist of tandprotheticus?

Ben je niet tevreden over bijvoorbeeld de bejegening, behandeling of rekening van je tandarts, orthodontist of tandprotheticus? Dan is dit wat je kunt doen.

Het beste kun je de volgende stappen ondernemen: 

  1. Praat met je tandarts, orthodontist of tandprotheticus
  2. Stuur je vraag naar het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)
  3. Als er geen andere oplossing is, dien dan een klacht in bij de klachtenregeling waarbij je tandarts, orthodontist of tandprotheticus is aangesloten 

1. Praat met je behandelaar

Ben je ontevreden? Geef dat dan aan in de praktijk. Meestal lost dit al veel op. Je kunt zeggen wat je onduidelijk vindt of waar je ontevreden over bent. Je tandarts, orthodontist of tandprotheticus kan dan uitleg geven over de behandeling of de rekening. Het is goed om te laten weten dat je een probleem hebt, want zo kun je samen naar een oplossing zoeken.

Tips voor het gesprek:

  • Wacht niet te lang als je een klacht hebt, maar onderneem snel actie;
  • Schrijf eerst op wat je wilt bespreken;
  • Bedenk wat je wil bereiken;
  • Blijf rustig tijdens het gesprek;
  • Je kunt natuurlijk ook een brief of een e-mail sturen;
  • Wees bereid om samen tot een oplossing te komen. 

2. Win advies in bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)

Lost een gesprek met je jouw klacht niet op, dan kun je je vraag voorleggen aan het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP). Het TIP kan je advies geven over welke vervolgstappen je kunt nemen.  

3. Controleer bij welke klachtenregeling je tandarts, orthodontist of tandprotheticus is aangesloten

Wil je weten of jouw tandprotheticus is aangesloten bij de klachtenservice van de Organisatie van Nederlandse Tandprothetici (ONT), doe dan eerst de check.

Klacht indienen bij de ONT Klachtenservice

Elke tandarts of orthodontist moet een klachtenregeling hebben. De meesten zijn aangesloten bij de klachtenregeling van de KNMT, de beroepsvereniging van tandartsen en tandartsspecialisten. Die heet de KNMT Klachtenservice. Vraag bij je tandarts waar je terecht kunt met een klacht of neem contact op met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)

Klacht indienen bij de KNMT Klachtenservice

Bron: KNMT

Allesoverhetgebit.nl is een initiatief van
KNMT