Wat als je niet tevreden bent over je tandarts?

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts(specialist). Toch kan het een keer voorkomen dat je vindt dat hij of zij je verkeerd heeft geïnformeerd of onzorgvuldig heeft gehandeld. Het is belangrijk dat je iets met die onvrede doet. Je kunt daarom het beste de volgende stappen ondernemen:

  1. Praat met je tandarts
  2. Stuur je vraag naar het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP).
  3. Als er geen andere oplossing is, dien dan een klacht in bij de Klachtenregeling waarbij je tandarts is aangesloten 

Praat met je tandarts

Vraag ten eerste om een ​​verhelderend gesprek met je tandarts. Meestal lost dit al veel op. Je kunt aangeven wat je onduidelijk vindt. De tandarts kan dan uitleg geven over de behandeling. Het is goed om je tandarts te laten weten dat je een probleem hebt, want zo kun je samen naar een oplossing zoeken.

Tips voor het gesprek:

  • Wacht niet te lang als je een klacht hebt, maar onderneem snel actie;
  • Schrijf eerst op wat je wilt bespreken;
  • Bedenk wat je wil bereiken;
  • Blijf rustig tijdens het gesprek;
  • Je kunt natuurlijk ook een brief of een e-mail sturen;
  • Wees bereid samen tot een oplossing te komen. 

Advies van het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)

Als je er samen met je tandarts niet uitkomt, kun je via een online formulier advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP) van de KNMT. Het TIP is geen klachtenbureau, maar kan vragen over je klacht beantwoorden. En de medewerkers kunnen je vertellen wat je het beste kunt doen.  

Controleer bij welke klachtenregeling je tandarts is aangesloten 

Elke tandarts is verplicht een klachtenservice te hebben. Maar niet elke tandarts is bij de KNMT Klachtenservice aangesloten. Bij het TIP kun je navragen of je tandarts hierbij is aangesloten. 

Wat kan ik verwachten van de KNMT Klachtenservice?

De KNMT Klachtenservice:

  • oordeelt niet;
  • doet geen uitspraak over de klacht;
  • bemiddelt tussen de patiënt en de tandarts;
  • werkt samen met jou en de tandarts aan een oplossing.

Opstart klachtprocedure duurt ongeveer 8 weken

Het opstarten van een nieuwe klachtprocedure duurt ongeveer 8 weken. Nadat jouw procedure is opgestart nemen we contact met je op. Bij voorbaat dank voor je geduld.

Lees meer over de klachtbehandeling

KNMT Klachtenservice 

  • De KNMT Klachtenservice is goedgekeurd door de Consumentenbond;
  • De KNMT biedt je kosteloos een klachtenfunctionaris aan;
  • De klachtenfunctionaris helpt je bij het formuleren van je klacht;
  • De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen jou en de tandarts;
  • De klachtenfunctionaris staat je met raad en daad bij in het hele proces;
  • Als je klacht niet wordt opgelost, kun je naar de Geschilleninstantie Mondzorg.

Bron: KNMT