Wat als u niet tevreden bent?

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts(-specialist). Toch kan het een keer voorkomen dat je vindt dat hij of zij je verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat je iets met die onvrede doet. Je kan daarom het beste de volgende stappen ondernemen:

  1. Praat met je tandarts
  2. Win advies in bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)
  3. Dien een klacht in bij de Klachtenregeling waar je tandarts is aangesloten 

Praat met je tandarts

Vraag ten eerste om een verhelderend gesprek met je tandarts. Meestal lost dit al veel onduidelijkheden op. Je kunt aangeven wat je onduidelijk vindt. De tandarts kan dan uitleg geven over zijn advies of behandeling. Het is goed om je tandarts te laten weten dat je een probleem hebt, want zo kan je samen naar een oplossing zoeken.

Tips voor het gesprek:

  • Wacht niet te lang als je een klacht hebt en onderneem snel actie;
  • Schrijf eerst op waarover je wilt praten;
  • Bedenk wat je wil bereiken;
  • Blijf rustig tijdens het gesprek;
  • Je kan ook een brief of e-mail sturen;
  • Wees bereid samen tot een oplossing te komen. 

Advies van het Tandheelkundig informatie Punt (TIP)

Als je er samen met de tandarts niet uitkomt, kun je telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP). Het TIP is een informatiepunt van de beroepsorganisatie: de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT). Het TIP is geen klachtenbureau, maar kan vragen beantwoorden over je klacht. En je vertellen hoe je een klacht kunt indienen.

Controleer bij welke klachtenregeling je tandarts is aangesloten 

Niet iedere tandarts is bij de KNMT Klachtenservice aangesloten. Het is daarom belangrijk dat je bij je tandarts navraagt bij welke klachtenregeling hij is aangesloten. Iedere tandarts is verplicht een Klachtenservice te hebben. Bij het TIP kan je navragen of je tandarts bij de KNMT Klachtenservice is aangesloten.

KNMT Klachtenservice 

  • De KNMT Klachtenservice is goedgekeurd door de Consumentenbond;
  • De KNMT biedt u kosteloos een klachtenfunctionaris aan;
  • De klachtenfunctionaris helpt u bij het formuleren van uw klacht;
  • De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen u en de tandarts;
  • De klachtenfunctionaris staat u met raad en daad bij in het hele proces;
  • Als uw klacht niet wordt opgelost, kunt u naar de Geschilleninstantie Mondzorg.
    Voor het behandelen van je klacht door de Geschilleninstantie Mondzorg is € 75,- griffiegeld verschuldigd.

Klacht online indienen

Bij het TIP kun je checken of je tandarts is aangesloten bij de KNMT Klachtenservice. Als dat zo is, dan kun je het klachtenformulier invullen.

 

Bron: KNMT